לקיחת משכנתא

בישראל כולם רוצים להגיע לדירה משלהם במקום לגור בשכירות בשונה ממה שמקובל בארצות אחרות.

כדי להגיע לדירה צריך להביא סכום כסף ראשוני ואז לקחת משכנתא כדי להשלים את שאר הסכום.

המשכנתא היא למעשה הלוואה גדולה שמתחילה במאות אלפי שקלים ויכולה להגיע למיליונים והיא מוחזרת לתקופה ארוכה מאוד שיכולה להמשך גם ל25 שנה.

משכנתא לוקחים כשרוצים לקנות דירה ראשונה, לשדרג לדירה יותר גדולה או לקניית דירה שניה להשקעה.

משכנתא לוקחים בדרך כלל מבנקים למשכנתאות שהם בנקים מיוחדים לצורך העניין.

המשכנתא עצמה יכולה להתחלק לכמה הלוואות שחלק מהן הן הלוואות בערבות מדינה ולכן הריבית שלהן נמוכה יותר וזה חוסך הרבה כסף. זה רלבנטי במיוחד לכאלה שקונים דירה ראשונה.

יש גם חלוקה לכל מיני מסלולים של החזר חודשי קבוע או משתנה, ריבית קבועה או משתנה ועוד.

כדאי לפני שמתחילים את תהליך לקיחת המשכנתא להתייעץ עם יועץ משכנתאות שיבחן סימולציה של משכנתא דיגיטלית שבא הוא יראה מה המסלול הכי טוב של לקיחת ההלוואה.

מי שנותנים את המשכנתא דורשים ערבון עליה למקרה שאי אפשר יהיה להחזיר אותה. הערבון כולל בין היתר ביטוח למבנה, ביטוח חיים ומשכון של הדירה שקונים.

לפעמים בגלל שינויים בשוק כמו גובה הריבית או תנאים אחרים כדאי למחזר את המשכנתא שזה אומר להחזיר את ההלוואה ולקחת הלוואה בריבית נמוכה יותר או לאורך יותר זמן. גם פה לפני ביצוע מיחזור משכנתא כדאי להתייעץ עם יועץ מנוסה כדי לראות אם זה משתלם.

במקרים רבים זה יכול לחסוך הרבה כסף.

כדאי לפני שלוקחים הלוואה לקניית בית לחשוב כמה כסף יכולים להחזיר כל חודש במשכנתא ושזה לא יהיה יותר מ30% מהכנסות משק הבית. גם צריך שיהיה בערך שליש מהערך של הדירה שקונים ורק אחרי החישוב הזה לדעת איזה דירה לקנות ובאיזה סכום.